PS
Napisze Tobie małą ściągę 🙂 
 
Poniżej 100 Hz – zazwyczaj są to częstotliwości, które dobrze jest  odfiltrować w całości jeżeli chodzi o wokal. Jest tam sporo brudu i mułu, który jest niepotrzebny. Jeżeli chodzi o bass i stopę to tam znajduję się najwięcej informacji i podstawy brzmienia. Dlatego w takim wypadku należy ich nie usuwać tylko tam szukać odpowiedniego podbicia.  
Przedział 300 – 800Hz – tutaj zazwyczaj jest pudełkowate brzmienie wokali lub możemy poszukać jakiś brzydkich rezonansów. 
Przedział 800 – 1000 Hz – Tu często znajduję się  "nosowy wokal", ale też trzeba uważać z ich podcinaniem ponieważ mogą być tam potrzebne częstotliwości odpowiadające za wyrazistość naszego wokalu.
Okolice 5 kHz – jest tu prezencja i wyrazistość wokalu, ale niestety w naszym polskim języku mogą być już tam głoski syczące np: s,z,c,dz
Okolice 7 -9 kHz – Tu warto poszukać sybilantów - czyli głosek syczących dla wokali damskich jak i męskich. Ale gdzie nie gdzie delikatne podbicie może wypchnąć wokal na przód jeżeli tego potrzebujemy.
okolice 9-11 kHz - W tych okolicach można pokusić się o podbicie w celu rozjaśnienia wokalu
okolice 12-16  kHz Podbicie tego zakresu może dodać trochę tzw powietrza
 

Możemy jeszcze dodać korektory dynamiczne oraz liniowo fazowe ale na początek przygody wystarczą zupełnie te. Warto poszukać sobie tutoriali w internecie, odpalić podstawowy korektor, który mamy w swoim Daw i zacząć naukę. Tylko praktyka, praktyka i praktyka! 

 

 

Słynne korektory typu Pultec:
Były to specyficznie  zbudowane korektory oparte na lampach, dzięki czemu nawet przepuszczony dźwięk bez żadnych zmian zmieniał swoją barwę co było bardzo pożądane.  Zakres częstotliwości, który możemy znaleźć wersjach wtyczkowych podzielony jest zazwyczaj na  od: 20, 30, 60, 100, 200, 400, 800 Hz
oraz  od 3, 4, 5, 8, 10, 12, 16 kHz. Warto experymentować z tymi korektorami w wersjach wtyczkowych, ponieważ każdy może wprowadzać różne brzmienie co może być bardzo ciekawe. W niektórych wersjach są dodane dodatkowe ciekawe efekty, których nie było w wersjach analogowych.
Korektory Parametryczne:
Tego rodzaju korektory ze względu na swoją budowę są to bardzo dokładne narzędzia. Możemy wyciąć dane pasmo lub je podbić. Bardzo dobrze radzą sobie z czyszczeniem ścieżek lub podbijaniem danych częstotliwości.  Sami możemy sobie ustalać poziom wzmocnienia lub tłumienia danego pasma, ale również częstotliwość środkową (F) tego pasma, a także jego szerokość (Q) czyli dobroć.
 
Korektory Graficzne:
Są to te korektory, które mogliśmy znaleźć w wieżach Hifi. Do regulacji posiadają tzw potencjometry (suwaki). Z względu, że nie są bardzo dokładne, rzadko kiedy pracujemy na nich podczas mixowania materiału. Ale warto wiedzieć, że takie narzędzia również istnieją!

Teraz skupimy się trochę na rodzajach korektorów, które spotkasz na swojej drodze🙂

Filtry Parametryczne:
Tu już możemy kontrolować konkretne zakresy częstotliwości. Dzięki nim możemy dokładnie usunąć niechciane dudnienia, rezonanse lub podbić konkretną częstotliwość odpowiedzialną za brzmienie.  Jeżeli szukasz niechcianych artefaktów, dobrze jest podbić jak najwyżej zrobić (szpilkę) i przeszukiwać cały zakres. Jeżeli  dudni, przeszkadzają jakieś brudy wtedy zjeżdżamy w dół i ucinamy daną częstotliwość według uznania. Poniżej pokazałem jak to wygląda na rysunku 
Filtry Półkowe:
Filtr dolny półkowy - podbija lub podcina dolne częstotliwości
Filtr górny półkowy - podbija lub podcina powyżej 
- Filtr dolnoprzepustowy Low Pass Filter [LPF]: wycina  górne częstotliwości
Robi to samo tylko w odwrotną stronę. Wycina górne częstotliwości, a zostawia dolne. 
Rodzaje filtrów:
- Filtr górnoprzepustowy High - Pass  filter [HPF]: wycina dolne częstotliwości
Czyli ten rodzaj filtru ma za zadanie odfiltrować  dolne pasmo np: aby pozbyć się jakiś niepotrzebnych brudów z nagrania lub zrobić miejsce w mixie na bass lub stopę, które  szczególnie potrzebują miejsca w dolnym pasmie.
Funkcje korektora :
- Umieszczanie instrumentów w mixie
- Czyszczenia nagranych śladów np: ( usuwanie dudnień, rezonansów, wszelakich brudów)
- Poprawy brzmienia
- Zmiany brzmienia instrumentu 

Wstęp Do Korekcji (EQ)

18 sierpnia 2022

Wstęp do Korekcj (EQ)

Korektor dźwiękowy (EQ z ang. equalizer)  jest podstawowym narzędziem, które używamy podczas mixowania materiału dźwiękowego. Nawet jeżeli jesteś osobą początkującą na pewno już miałeś z nim starcie!🙂 Korektory możemy znaleźć w wieżach, w radiach i  używamy go w telefonach komórkowych do poprawy brzmienia podczas słuchania ulubionej muzyki. W procesie mixowania używamy po prostu trochę bardziej zaawansowanych narzędzi, ale o tym dowiesz się za chwile🙂
Na pierwszy front opiszemy jakie podstawowe funkcję posiada korektor oraz opiszemy jakie używamy filtry.

 

Skontaktuj się z nami 
rzemioslo.audio@gmail.com
+48 781 045 918